Kennis en ervaringen uit de praktijk
23 resultaten
-
Samen doorbreken we de cirkel
Randy’s schooltijd kent veel uitdagingen. Hij raakt snel overprikkeld en hij heeft moeite met sociale interacties. Dit leidt tot isolement en veel spanning.
-
Signaleringsplan als hulpmiddel in complexe casuïstiek
In dit artikel wordt een praktijkvoorbeeld besproken, waarbij een signaleringsplan uitkomst biedt. Het artikel verscheen in Nurse Academy 2024, editie 4.
-
Omgaan met zeer ernstig probleemgedrag van verpleeghuisbewoners met dementie
In de WAALBED-III studie is, in samenwerking met CCE, onderzocht welke factoren ervoor zorgen dat zeer ernstig probleemgedrag bij mensen met dementie als moeilijk wordt ervaren.
-
Van thuiszitten naar onvoorwaardelijk verder ontwikkelen
CCE-coördinator Karin Janssen en onderzoeker Sanne Pronk gaan in gesprek over het voorkomen van uitval van jongeren in het onderwijs.
-
Een goed netwerk verbetert de zorg in de eerste lijn
Een gesprek over de betere samenwerking tussen zorgverleners in de eerste lijn (van huisarts tot apotheker) door het DementieNet-programma.
-
Meisjes in residentiële jeugdzorg: wat hebben zij nodig?
In dit tweegesprek lees je over de complexe problematiek van meisjes in de residentiële jeugdzorg en vooral waar zij bij gebaat zijn.
-
Sociale steun is cruciaal voor goede zorg
Onderzoeker Eva Tan en CCE'er Annemarie van Assendelft in gesprek over sociale steun en erkenning voor zorgverleners en mantelzorgers.
-
Van thuis op de bank naar een passende plek op school
Het Discovery College en de gemeente Rotterdam werken samen om thuiszittende leerlingen passend onderwijs te bieden.
-
Ontdekkend kijken om onbegrepen gedrag te begrijpen
In de minor ‘Onbegrepen gedrag bij mensen met een beperking en NAH’ leren studenten om methodisch aan een casus te werken.
-
Kijken naar het levensverhaal geeft altijd winst
Volgens CCE-consulent Els Teune ís iedereen zijn levensverhaal. Door het te kennen, zie je gedrag in een ander licht. Het helpt om probleemgedrag te begrijpen en voorkomen.
-
Goed luisteren, risico’s verdragen en verhalen vertellen
Wat ziet CCE bij consultaties in de JeugdzorgPlus? En wat is nodig om tot een perspectief te komen dat van de jongeren zelf is?
-
Misschien wel beter dan ooit: Werken in een kleinschalige woonvorm
Hoe kun je kinderen met een complexe begeleidingsvraag een vaste woonplek bieden als zij niet meer thuis kunnen wonen? En wat vraagt het van het team van begeleiders?