Het verzorgen of begeleiden van mensen met een complexe zorgvraag kan soms bijzonder uitdagend zijn. Vooral als een situatie, bijvoorbeeld door (probleem)gedrag, vastloopt. In zulke gevallen kan een consultatie van CCE misschien een uitkomst bieden. Tijdens zo'n consultatie bundelen we krachten en zoeken we samen naar nieuwe manieren om de situatie te verbeteren. Zo helpen we mensen weer op weg.
Wat is een consultatie?
Hoe breng je een complexe situatie die vastloopt door gedrag weer in beweging? Dat kan in een consultatie onder begeleiding van een coördinator van CCE. In zo'n traject gaan één of meer CCE-consulenten met jou op zoek naar mogelijkheden. Daarbij werken we nauw samen met zorgverleners, de cliënt(vertegenwoordiger) en naasten.
In deze animatie leggen we kort en in makkelijke taal uit wat een consultatie is. Ook vertellen we wat je kunt verwachten:
Bij een complexe situatie gaat het vaak om zorgvragen op meerdere vlakken. Denk aan combinaties van psychische en/of fysieke aandoeningen, waardoor de kwaliteit van leven van de cliënt ernstig onder druk komt te staan. Vaak zijn factoren uit de omgeving van invloed op zo'n vastlopende situaties. Bijvoorbeeld:
“Hoe bieden we goede begeleiding aan deze jongere met anorexia en onderliggende problematiek zoals autisme?”
“Hoe krijgen we als team weer grip op de situatie met de cliënt die zichzelf verwaarloost en al het contact uit de weg gaat?”
“Hoe verbeteren we de kwaliteit van leven van een cliënt met ernstig, aanhoudend zelfverwondend gedrag die niet kan praten?”
“Hoe kunnen we zorg voor deze bewoner blijven bieden, terwijl zij fysiek agressief is tijdens verzorgingsmomenten en andere bewoners continu uitscheldt?”
Wanneer de reguliere zorg niet meer voldoende is voor een cliënt kan een consultatie helpen om meer grip te krijgen of om de samenwerking tussen verschillende partijen te verbeteren. Dat doen we in de jeugdzorg en onderwijs, de geestelijke gezondheidszorg (ggz), gehandicaptenzorg en verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT).
Hoe een consultatietraject je verder helpt
Een consultatietraject helpt zorgverleners, cliënten en naasten op de volgende manieren:
- Samen zoeken naar mogelijkheden: Een consultatietraject vraagt om een gezamenlijke aanpak. We trekken samen op met zorgverleners, de cliënt zelf en naasten. We leren van elkaars ervaring en expertise en werken nauw samen. Zo worden oplossingen praktisch en haalbaar voor alle betrokkenen.
- Beter aansluiten op individuele behoeften: Een persoonlijke aanpak betekent dat het plan wordt afgestemd op de unieke situatie van de cliënt. Denk bijvoorbeeld aan hun persoonlijkheid, omgeving en specifieke zorgbehoeften. Maar individuele behoeften en omstandigheden kunnen tijdens een consultatietraject veranderen. Binnen een traject is er genoeg ruimte om de aanpak bij te stellen en te reageren op eventuele nieuwe uitdagingen.
- Verbetering van kwaliteit van leven: Door nieuwe inzichten, betere samenwerking en praktische oplossingen kunnen betrokkenen hun aanpak optimaliseren. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van leven voor de cliënt.
Duur van een consultatie
Hoe lang een consultatie duurt, hangt af van de situatie en de behoeften. Soms bestaat een traject uit één gesprek, andere keren duurt een consultatie maanden of zo nodig langer.
Kosten van een consultatietraject
Voor consultaties ontvangt CCE subsidie van de overheid. Een consultatie kost geen geld van de aanvrager(s). Een belangrijke voorwaarde voor het slagen van een consultatie is dat alle betrokkenen zich inspannen om met elkaar het beste resultaat te behalen. Dit betekent dat zij hiervoor tijd en ruimte vrijmaken.
Ben je benieuwd of een consultatie jou verder kan helpen? Lees dan meer over hoe een consultatietraject werkt.
Vragen?
Heb je een specifieke vraag over consultaties of (mogelijke) een nieuwe consultatie? Wordt je vraag niet beantwoord op de pagina's 'Consultatie', 'Hoe werkt een consultatie?' en 'Consultatie aanvragen'? We helpen je graag!