De betrokkenheid van CCE is minder dan in de jaren ervoor. Verbaast je dat?
“Nee, dat was eigenlijk wel te verwachten. De nieuwe praktijk ging op 1 januari weliswaar formeel van start, maar dat wil niet zeggen dat iedereen er ook exact op dat moment klaar voor was. Processen moesten worden ingericht, informatiestromen en overlegvormen moesten op gang komen. Daar gaat gewoon een aantal maanden overheen. Komt nog bij dat ontwikkelgesprekken in de praktijk verder vorm en inhoud moeten krijgen, hetgeen ook de nodige voorbereidingstijd vraagt. Zorgaanbieders nemen terecht hun tijd om over relevante thema’s na te denken en te wennen aan nieuwe werkvormen”.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende veranderingen?
“Ik wil dan toch beginnen bij de cliënt. Uit de proeftuinen bleek al dat de cliënt voordeel heeft bij deze nieuwe Meerzorg aanpak. Hoewel het lastig is om dat voordeel exclusief aan Meerzorg toe te schrijven, was er wel degelijk een sterk vermoeden van invloed. We signaleerden dat probleemgedrag afnam, en de kwaliteit van bestaan van cliënten steeg. Het is nu nog te vroeg om deze conclusies door te trekken naar heel 2019. Er zijn simpelweg te weinig data beschikbaar. Maar ik verwacht een soortgelijk beeld te zien als we de regeling gaan evalueren. Er is nu namelijk veel meer aandacht voor de context van de cliënt. En als CCE weten we, dat wanneer de focus zich richt op de context, dat invloed heeft op kwaliteit van bestaan van cliënten. Daar waar de context verandert, verandert de situatie voor iedereen daarbinnen”.
“Wat ik verder opvallend vind is dat de ontwikkelgesprekken ontzettend open zijn. Er hangt geen financiële beschikking meer vanaf. Alle betrokkenen voelen dat, in het belang van de cliënt, echt álles besproken kan en mag worden. De vrijheid die mensen ervaren in de ontwikkelgesprekken is een voorwaarde voor het samen werken aan perspectief. Dat ook (cliënt)vertegenwoordigers aanwezig zijn bij ontwikkelgesprekken, inbreng hebben en gehoord worden maakt het des te waardevoller. Meerzorg heeft in 2019 voor CCE in kwantitatieve zin misschien nog een relatief laag resultaat laten zien. Maar in kwalitatieve zin, kijkend naar hoe we op inhoud samenwerken aan perspectief voor cliënten, des te meer. De ontwikkelgesprekken bewijzen hun waarde, en dat zal in 2020 nóg duidelijker worden verwacht ik”.