Hoe werkt een consultatie?

Loopt een situatie rond probleemgedrag vast en kun je een frisse blik gebruiken? Misschien kan een consultatie van CCE helpen. Maar hoe verloopt zo’n consultatie en wat kan je verwachten? 

Een CCE-consultatie begint met een aanvraag door zorgverleners, de cliënt zelf of hun naasten. Na het indienen neemt CCE contact op om te bespreken of de vraag passend is voor een consultatie. Is het antwoord ‘ja’ dan start, na goedkeuring van de cliënt, de consultatie. Er wordt dan een coördinator gekoppeld aan de consultatie. Dat is de medewerker vanuit CCE die het consultatieproces begeleidt. De coördinator plant een oriënterend gesprek met de aanvrager en betrokken partijen om de situatie en de vraag aan CCE te verkennen. Met elkaar stellen we vast op welke vraag we een antwoord moeten vinden, zodat de cliënt en de zorgverleners weer verder kunnen.

Vervolgens gaat de coördinator op zoek naar één of meerdere consulenten die samen met de betrokkenen aan de slag gaat. De consulent kijkt goed naar de situatie en de context. Ook worden gesprekken met betrokkenen gevoerd om de situatie vanuit alle kanten te onderzoeken en begrijpen. We delen de bevindingen in een bevindingengesprek en stellen samen een verbeterplan op dat de zorgverleners gaan uitvoeren. Consulenten van CCE kunnen hierin helpen.

Tijdens een consultatie bespreken we regelmatig de voortgang, maken nieuwe afspraken en passen het plan aan als dat nodig is om de vraag aan CCE te beantwoorden. Na het laatste voortgangsgesprek evalueren we de samenwerking en sluiten de consultatie af met een schriftelijke evaluatie.

Stappenplan consultatie

In het stappenplan hieronder lees je hoe een consultatie doorgaans werkt en wat je kunt verwachten.

1. Wie kan waar een consultatie aanvragen?

Zorgverleners, cliënten en hun naasten kunnen bij CCE een consultatie aanvragen via het online aanvraagformulier. We vragen om contactgegevens, een korte situatieschets en een vraagformulering aan CCE in te vullen.

Meestal draait een consultatie over een vastlopende of vastgelopen situatie om één persoon. Soms zijn er meerdere personen betrokken. Dan kun je een groepsconsultatie aanvragen. De aanvraagprocedure is hetzelfde.

2. Wel of geen consultatie?

Na het indienen van de aanvraag, neemt CCE contact met je op. We bespreken of de vraag passend is voor een consultatie. Als het antwoord ‘ja’ is, start een consultatie. 

Het traject begint altijd met het verkrijgen van toestemming. CCE stuurt daarvoor verschillende formulieren die ondertekend moeten worden. Een consultatie gaat pas van start als de cliënt(vertegenwoordiger) akkoord is. Een andere belangrijke voorwaarde is dat er een hulp- of zorgverlener betrokken is. Daarnaast is het essentieel dat alle betrokkenen willen meewerken. Uit ervaring weten we dat het belangrijk is dat alle betrokkenen willen meewerken. Alleen samen kunnen we ontdekken waarom een situatie vastloopt. Ook begrijpen we zo wat er nodig is om verandering in gang te zetten.

Dan wordt een dossier geopend en aan de consultatie een coördinator gekoppeld. Dat is de medewerker vanuit CCE die het consultatieproces begeleidt en bij wie je met vragen terecht kunt. Gedurende het hele consultatieproces worden afspraken en andere informatie in een dossier opgeslagen.

3. Kennismaken en oriënteren

De coördinator neemt contact op met de aanvrager en de betrokken partijen, zoals de cliënt(vertegenwoordiger), naasten en zorgverleners, om een oriënterend gesprek te plannen. In dat gesprek verdiepen we met elkaar de situatie en de vraag aan CCE. Soms is een oriënterend gesprek al helpend en kunnen de partijen verder zonder verdere betrokkenheid van CCE. Dat is alleen maar fijn! De consultatie stopt dan.

Als de consultatie verdergaat, gaat de coördinator op basis van de vraag aan CCE op zoek naar één of meerdere consulenten die samen met de betrokkenen aan de slag gaat. Consulenten zijn externe professionals die specifieke kennis inbrengen, creatief zijn en veel ervaring met complexe casussen hebben. Zij gaan samen met de betrokkenen een plan maken om de situatie te verbeteren.

De consulent (of consulenten) en de betrokkenen maken kennis met elkaar in een startgesprek. Tijdens dat gesprek maken we afspraken over hoe de consulent(en) ingezet wordt tijdens de consultatie.

4. Onderzoek doen

De consulent start met het doen van onderzoek. Eerst analyseert de consulent de situatie, kijkt mee in de leefwereld van de cliënt en voert gesprekken met iedereen die betrokken is. De situatie wordt van alle kanten belicht: Wat is al geprobeerd? Wat weten we nog niet? Maar vooral: wie is de cliënt, wat is iemands verhaal? Ook kijkt de consulent bijvoorbeeld naar de fysieke omgeving, de samenwerking binnen het team en de dynamiek in de organisatie of thuissituatie.

CCE doet geen diagnostiek en behandelt geen vragen rondom het vinden van een passende woon- en/of behandelplek. 

5. Bevindingen delen en plan maken

De consulent bespreekt daarna de bevindingen met alle betrokkenen in een bevindingengesprek. De coördinator is hierbij aanwezig. Samen maken we een plan over de stappen die de betrokkenen rondom de cliënt gaan nemen om de situatie te verbeteren. De consulent kan helpen bij de uitvoering van deze afspraken.

6. Implementeren, evalueren en bijstellen

Samen bespreken we regelmatig in een voortgangsgesprek hoe het gaat: Wat werkt? Wat levert het plan op? In deze gesprekken maken we ook steeds nieuwe afspraken met elkaar. Zo werken betrokkenen en de consulent voortdurend aan uitvoeren, evalueren en bijstellen.

Ik het voortgangsgesprek kijken we samen naar de status: is de vraag aan CCE beantwoord, kunnen betrokkenen zelfstandig verder of is de vraag niet meer relevant? Als het antwoord op een van die vragen 'ja' is, eindigt de consultatie. Zo niet, dan gaan we weer bijstellen, implementeren en evalueren. Net zo lang totdat het antwoord op een van de vragen 'ja' is. 

7. Einde consultatie

Daarna sluiten we samen de consultatie af. We evalueren de samenwerking en blikken terug op de resultaten. Na het laatste voortgangsgesprek sluit CCE het dossier en vragen we de cliënt(vertegenwoordiger) en zorgverleners om een schriftelijke evaluatie in te vullen. Daar kan CCE namelijk van leren.

Consultatie aanvragen

Ben je op zoek naar kennis en ervaring bij complexe situaties en probleemgedrag? Misschien kan een consultatie je verder helpen. Vraag dan een consultatie aan via ons online formulier. Zo zoeken we samen naar nieuw perspectief.