De stem van de jongere
Wat ook belangrijk is, is om contact met de jongeren zelf te blijven maken en niet alleen óver hen te praten. Karin: “Bij CCE zoeken we altijd naar passende manieren om de jongere zelf mee te laten denken. Aan een vergadertafel met tien volwassenen over jezelf praten, is meestal niet de manier. Vaak zijn ook al vele professionals de revue gepasseerd en zijn jongeren terughoudend om opnieuw in gesprek te gaan. Dan vragen we weleens een ervaringsdeskundige, die hopelijk op laagdrempelige manier contact kan maken.
We merken geregeld dat ouders de spreekbuis zijn, maar zijn zij ook de stem van het kind? Hun belangen hoeven niet een-op-een hetzelfde te zijn. Dus soms is het goed om te zoeken naar een andere informele, zelfgekozen mentor in het netwerk van een jongere, iemand die blijft waar professionals weer gaan. En die een belangrijke rol kan vervullen in de stem van de jongere laten klinken.”
Sanne: “En soms helpt het al om het gesprek te openen met: ‘Ik zie in jouw dossier dat je van alles hebt meegemaakt, hoe is dat voor jou geweest?’ Een van de School2Care-leerlingen vertelde me dat docenten hem daar niet alleen als leerling zien, maar ook als persoon. Het reguliere middelbaar onderwijs is grootschaliger en daarmee ook anoniemer, terwijl het bij deze jongeren zo belangrijk is om meer tot verbinding te komen. Ook al is de context in het reguliere onderwijs anders, we kunnen met elkaar blijven nadenken hoe scholen ervoor kunnen zorgen dat jongeren zich meer gezien voelen. Je zou bijvoorbeeld mentoren een grotere rol kunnen geven. Of bij leerlingen die het nodig hebben een ‘check-in’ en een ‘check-out’ doen: ’s ochtends kort bespreken hoe het gisteren ging en wat vandaag op de planning staat, en aan het eind van de dag weer zo’n gesprekje, met een vertrouwde persoon.”
Toch zullen voorzieningen als School2Care nodig blijven voor een bepaalde groep, verwacht Sanne. “Er zullen altijd jongeren zijn die uitvallen en niet meer mee kunnen komen in het reguliere onderwijs. Ik zou wensen dat voor hen een school als School2Care niet tijdelijk is, maar een plek waar ze langdurig kunnen blijven en floreren.”
Karin: “Thuiszitten is sowieso de slechtste optie. Het belangrijkste is dat een kind buitenshuis bezig is met leren en ontwikkelen, en de weg vindt naar volwassenheid. Op wat voor soort locatie dat gebeurt, zou ondergeschikt moeten zijn.”
Meer weten over de methodiek van School2Care? Klik hier.
Tekst: Anouk Broersma