Jeugdzorg en Onderwijs

De meeste kinderen en jongeren vinden passende hulp voor complexe zorgvragen. Soms is er sprake van ernstige gedragsproblemen, vaak in combinatie met blijvende stoornissen en beperkingen, waarmee zorgverleners zich geen raad (meer) weten. Zij kunnen dan bij CCE terecht voor specifieke expertise. Ook ouders die zien dat de zorgverlening voor hun kind dreigt vast te lopen, kunnen een consultatie voor hun kind aanvragen bij CCE, altijd in overleg met de betrokken professional. Steeds meer mensen weten de weg naar CCE te vinden. Jaarlijks krijgen wij ruim 400 aanvragen voor kinderen en jongeren zowel uit de jeugdzorg als het onderwijs. CCE kan meedenken en ondersteunen in de zoektocht naar nieuw perspectief.

"We trekken samen op met professionals om kennis te delen, elkaar te versterken en samen beter te worden!"

Dorothé van Kempen - Programmaleider jeugd en coördinator bij CCE

Veel voorkomende (gedrags)problemen

In de jeugdzorg en het onderwijs krijgt CCE te maken met aanvragen voor kinderen en jongeren met complexe problemen. Denk bijvoorbeeld aan jongeren met een licht verstandelijke beperking en hechtingsproblematiek die zichzelf beschadigen, of aan kinderen met autisme en ernstige eetproblemen. Het gaat om kinderen of jongeren die thuis wonen, in een pleeggezin of gezinshuis of verblijven in een (residentiële) jeugdinstelling, behandelkliniek of justitiële inrichting. Vaak zijn het kinderen of jongeren die al diverse keren zijn door- of overgeplaatst en die deskundige hulp nodig hebben vanuit verschillende disciplines en specialismen. Regelmatig is CCE ook betrokken bij het voorkomen en afbouwen van gedwongen afzonderingen en andere onvrijwillige zorg.

Wat willen we bereiken?

Samen met het kind of de jongere en alle betrokkenen streven we ernaar om veilige grond te bieden. Dit betekent een onvoorwaardelijk thuis, met goede zorg en passende begeleiding voor het kind of de jongere. Voorwaarde hiervoor is dat de betrokken hulpverleners mogelijkheden zien om samen stappen vooruit te zetten. Op deze manier ontstaat er weer perspectief voor het kind en de mensen in zijn of haar omgeving.

Tijdens onze consultaties luisteren we aandachtig naar het verhaal van het kind. Het is essentieel om de stem van het kind te horen; dit vormt vaak de eerste stap om een vastgelopen situatie weer in beweging te brengen.

Ons uiteindelijke doel is het verbeteren van de kwaliteit van leven van het betrokken kind. Dit vraagt om deskundigheid van de begeleiders, minder vrijheidsbeperkingen en een verbetering van het zorgaanbod.

Kennis en ervaring delen

Kennis en ervaring uit consultaties deelt CCE op verschillende manieren. Denk aan casusbeschrijvingen, video's, bijeenkomsten, cursussen, gastcolleges en onderzoek. Daarnaast werkt CCE nauw samen met andere partijen in de jeugdzorg en het onderwijs om kennis te bundelen en uit te wisselen.

Praatplaat CCE in jeugdhulp en onderwijs

CCE heeft een praatplaat ontwikkeld die je kunt gebruiken als handig hulpmiddel tijden gesprekken met ouders en kinderen. Aan de hand van de praatplaat kun je uitleggen wat de rol van CCE is in een consultatie en wat de betrokkenen kunnen verwachten.