De driehoek
Marjolijn: 'Werken in de driehoek van cliënt, familie en professional is ook ingewikkeld. Wat je vaak ziet, is dat professionals proberen cliënten meer los te maken van hun ouders, zodat hun eigen behoeftes meer centraal komen te staan. Maar tegelijkertijd moeten die ouders steeds dichterbij komen, omdat we vanuit beleidsvisies op passende zorg meer inzetten op informele zorg. Ouders zitten vaak met de vraag: wat is mijn rol?'
Mario: 'Ik vind het ook een taak van begeleiders, om ouders mee te nemen in visieveranderingen. Als naasten zich gehoord en erkend voelen, kun je veel met hen regelen. Vaak zeggen wij dat we het beter doen, waarmee ouders het idee krijgen dat ze falen. Geef hen liever het gevoel dat ze het hartstikke goed hebben gedaan, en dat je samen gaat kijken wat er nog beter kan.'
Marjolijn: 'Ik denk dat goede zorg gaat over dingen uitproberen, experimenteren. Maar daarvoor moeten al die verschillende stemmen – van ouders, cliënten en begeleiders – worden meegenomen in het proces.'
Mario: 'Dat kan wel omslachtig zijn. Experimenteren is soms ook het lef hebben om het als begeleider gewoon te doen en te kijken hoe de cliënt reageert. Onder voorwaarde dat je alles wat je doet terugkoppelt. Ik was ooit betrokken bij een man die gek was van voetbal. Hij woonde 500 meter van een voetbalveld, maar mocht daar nooit naartoe omdat hij er agressief werd. Dus ik stelde voor daar samen aan te werken. Op zondagochtend, als ik dienst had, speelde de plaatselijke jeugd. Dus ik gaf hem een portofoon en zei: “Loop erheen en zodra je spanning voelt, roep je me op.” In het begin hoorde ik na tien meter al: “Het gaat niet.” Nou, dan kwam hij terug en pakten we een kop koffie. We zijn twee jaar bezig geweest, uiteindelijk zagen we samen Nederland-Portugal in Rotterdam. Nu kijkt hij elke week plaatselijk voetbal.'
Marjolijn: 'Dat is een mooi voorbeeld, heel goed als je het zo samen kunt uitvogelen. Zeker rondom individuele cliënten moet je het niet te ingewikkeld maken, dat ben ik met je eens. Maar lang niet iedereen werkt en denkt zo, dus dat wil je professionals beter leren. Daarnaast spelen er vaak problemen op teamniveau, daar heb je grotere interventies voor nodig.'