Doofheid en autisme en de rol van gentle teaching

Het bankje van Hans

Hans is doof en heeft autisme. Communicatie met Hans is daardoor moeilijk. En ook is zijn ontwikkeling daardoor vertraagd. Sociaal-emotioneel is hij erg achter gebleven.

In de loop van zijn leven vertoonde Hans steeds meer agressie en maakte hij veel kapot. Toen Hans rond de veertig jaar was, werd het zo moeilijk dat begeleiding geen andere oplossing zag dan hem grote delen van de dag af te zonderen. Voor Hans geen leven, en ook de begeleiding voelde zich hier ongelukkig bij. Iedereen was machteloos.

Om de situatie te doorbreken is een aantal interventies uitgevoerd en ook is de visie op de ondersteuning van Hans veranderd. Maartje Léon, psychologe bij Arduin, laat met deze casus zien hoe Gentle Teaching daarin een belangrijke rol speelde.

Voor Hans heeft het uiteindelijk veel opgeleverd. Afzondering vindt bijvoorbeeld niet meer plaats. Bekijk de casus om er achter te komen hoe dat resultaat is bereikt.

Deze casusbeschrijving is mogelijk gemaakt door Fonds NutsOhra.

NutsOhra geeft financiële ondersteuning aan projecten op het gebied van de gezondheidszorg en heeft daarbij voorkeur voor projecten die leiden tot verbetering van kwaliteit van leven van mensen met een ziekte, beperking of risico.

www.fondsnutsohra.nl