Lectoraat Zorgdynamieken - Gedrag in context

In zorgsituaties die dreigen vast te lopen is inzicht in de dynamiek tussen mensen die zorg ontvangen, het team en de bredere context essentieel. Om theorie en praktijk te verbinden, werken CCE en Hogeschool Rotterdam samen in het lectoraat Zorgdynamieken - Gedrag in context, onder leiding van lector Jessica Vervoort-Schel.

Door onderzoek te doen naar wat werkt in de zorgpraktijk en door kennis uit de praktijk en ervaringskennis te verdiepen met wetenschappelijke inzichten , draagt het lectoraat bij aan nieuwe perspectieven op zorgsituaties die om een andere benadering vragen. Die kennis helpt zorgverleners, teams en organisaties om passende antwoorden te vinden op veelzijdige zorgvragen.

Voor CCE is het lectoraat een unieke kans om kennis en ervaring uit de praktijk verder te ontwikkelen en te delen. Naast kennisproducten, onderzoek en leeractiviteiten, investeren we met dit lectoraat in duurzame kennisontwikkeling. Dat doen we samen met professionals, onderzoekers en mensen met ervaringskennis.
Lees meer over het lectoraat en de onderzoekslijnen op de website van Hogeschool Rotterdam.

"Gedrag krijgt betekenis in de ontmoeting met anderen en in de context waarin we samenleven. Daarin liggen ook de kansen om zorg te versterken."

Jessica Vervoort-Schel - Lector Zorgdynamieken Hogeschool Rotterdam en Projectleider Expertisemanagement CCE

Over Jessica Vervoort-Schel

Jessica Vervoort-Schel is lector Zorgdynamieken - Gedrag in context aan Hogeschool Rotterdam. Als orthopedagoog-generalist en onderzoeker beweegt zij zich op het snijvlak van praktijk, beleid en wetenschap. In haar werk staat het zichtbaar maken welke betekenissen gedrag heeft centraal, met aandacht voor de wisselwerking tussen individu, systeem en context.

Jessica zet zich in voor zorg die aansluit bij wat mensen nodig hebben en die bijdraagt aan veerkrachtig functioneren van mensen die zorg ontvangen, hun naasten én professionals. Naast haar lectoraat is zij projectleider expertisemanagement bij CCE en betrokken bij landelijke initiatieven rond trauma-informed en relationele zorg. Vanuit haar brede ervaring in jeugdhulp, gehandicaptenzorg en onderwijs draagt zij bij aan duurzame doorontwikkeling van zorgpraktijk en vakmanschap.