Overslaan en naar de inhoud gaan

Leertraject: Probleemgedrag in context; de rol van de gedragsdeskundige

Je eigen rol en positie als gedragskundige is van belang bij het realiseren van veranderingen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. In het leertraject 'Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige' wordt de expertise van CCE ten aanzien van jouw rol en positie overgedragen. Het zevendaagse leertraject is bedoeld voor gedragskundigen die werken in de gehandicaptenzorg.

Wat kun je verwachten?

De visie van CCE op de aard en ontstaan van ernstig en aanhoudend probleemgedrag is het uitgangspunt van dit leertraject. Op basis van deze visie leer je hoe je je rol en positie als gedragskundige kunt verstevigen. Dat doen we door een theoretisch kader aan te bieden, door het behandelen van casuïstiek binnen dit kader en door vertaling naar je eigen, concrete werksituatie.

Het leertraject richt zich op de toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door jou als gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Daarnaast komt het motiveren van teams en samenwerken nadrukkelijk aan de orde. Het oefenen met je eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.

Tijdens het leertraject werk je aan een eigen casus. Je krijgt na iedere lesdag een opdracht om de theorie te koppelen aan je eigen casus. Hieraan werk je tussen de lesdagen door met een oefengroep samen verder te oefenen.

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Voor wie?

Het leertraject is bedoeld voor gedragskundigen die werken in de gehandicaptenzorg. Daarnaast hanteren wij de volgende criteria:

  • je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige;
  • je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en aanhoudend probleemgedrag;
  • je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context).

Inhoudelijke vragen

Heb je inhoudelijke vragen over het leertraject? Neem contact op met scholing@cce.nl.

Studiebelasting en literatuur

Het leertraject omvat zeven lesdagen van 9.00 - 17.00 uur. Naast de zeven lesdagen ben je per lesdag ongeveer twee tot drie uur bezig met zelfstudie (voorbereiding en verwerking en vertaling naar eigen casus). Tussen de lesdagen door spreek je twee keer af met de oefengroep, hiervoor kun je twee uur rekenen. Tot slot maak je aan het einde van het leertraject een eindverslag, dit kost twee tot drie uur.

Digitale literatuur wordt verzorgd. Verder dien je te beschikken over het studiemateriaal Oplossingsgericht behandelen en coachen van Lara de Bruin (2016).

Data

Het zevendaagse leertraject vindt plaats op zeven maandagen van 9.00-17.00 uur: 18 november, 9 december 2024, 6 januari 2025, 3 februari, 3 en 24 maart en 14 april 2025.

Inschrijven

Wil je je inschrijven voor het vierdaagse leertraject en/of wil je meer praktische informatie? Dat kan via de website van de RINO Groep.

Voor de organisatie van dit leertraject werkt CCE samen met de RINO Groep.

Inschrijven voor het leertraject

Kosten

De kosten voor deelname aan het leertraject zijn € 2.325,- (inclusief digitaal lesmateriaal en lunch). De kosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen studiemateriaal Oplossingsgericht behandelen en coachen (ongeveer € 20,-)

Accreditatie

Voor dit leertraject is accreditatie aangevraagd. CCE is geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) en vrijgesteld van BTW voor scholingsactiviteiten.

Incompany

Dit leertraject is ook incompany beschikbaar, bij jouw organisatie op locatie. Er wordt daarbij maximaal ingespeeld op de behoeften van jullie team. Ben je geïnteresseerd in een incompany-traject van het leertraject 'Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige' of heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op via scholing@cce.nl.

Programma op hoofdlijnen

  • Dag 1: Behandeling van het theoretisch kader bestaande uit: probleemgedrag in context (visie CCE), interdisciplinariteit en de idiografische benadering.
  • Dag 2: Beeldvorming en idiografische theorie vanuit gedragskundig- en interdisciplinair perspectief aan de hand van casuïstiek.
  • Dag 3: Interventie op basis van de idiografische theorie.
  • Dag 4: Evaluatie en de rol van de gedragskundige.
  • Dag 5: Omgaan met weerstand en andere samenwerkingsdilemma’s bij ernstig probleemgedrag.
  • Dag 6: Invloed ván en óp de organisatorische context bij ernstig probleemgedrag.
  • Dag 7: Integratie van het geleerde in de praktijk, actieplan voor voor implementatie.