Leren van geleerde lessen: Kevin

Deze werkvorm zet je in als je met je team wil reflecteren op de vraag of in jullie team niet-intentioneel gedrag te snel of ondoordacht als intentioneel wordt gelabeld. Er is een groepje van minimaal 4 deelnemers nodig. Er is geen maximum aantal deelnemers. Dit is nadrukkelijk een werkvorm om met het eigen team uit te voeren. 

Wat speelt er in de casus?

In de casus ‘Kevin mag weer knoeien’ ontdekt het team dat Kevin (een 17-jarige jongen met een ernstige verstandelijke beperking) feitelijk straf krijgt voor gedrag dat niet bewust en intentioneel was.

We zoomen in deze werkvorm in op de volgende geleerde lessen:

1. We hebben geleerd het probleemgedrag anders te labelen

2. We willen vaker onderzoeken wat de oorzaak van gedrag zou kunnen zijn

 

Welk doel / resultaat behaal ik met deze werkvorm?

Teamleden / begeleiders kijken kritisch naar hun eigen praktijk om straffen bij niet-intentioneel gedrag te voorkomen.

 

Programma

Leren van geleerde lessen

Leren van Casussen’ levert altijd mooie en nuttige geleerde lessen op voor alle betrokkenen. Lessen waar ook anderen hun voordeel mee zouden kunnen doen. We hebben de geleerde lessen daarom als uitgangspunt genomen om werkvormen te ontwikkelen. Deze werkvormen kun je gebruiken om in teamverband te reflecteren op jullie eigen handelen in de praktijk rondom het thema dat in de casus aan de orde is.

 

Waar kan ik mijn feedback kwijt?

We horen graag van je hoe deze werkvorm voor jou en jouw team heeft uitgepakt. Wat is het belangrijkste dat het heeft opgeleverd? Wat werkte goed? Wat vond je ingewikkeld of werkte niet? Waar heb je de werkvorm aangepast en hoe? Jouw feedback helpt ons om te verbeteren! Stuur je tips en ervaringen naar lerenvancasussen@cce.nl