Jessica Vervoort-Schel benoemd tot lector Challenging Behaviour

Per januari 2025 start Jessica Vervoort-Schel als lector bij het lectoraat Challenging Behaviour van Hogeschool Rotterdam. Zij combineert deze rol met de functie van projectleider expertisemanagement bij Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). 

"Met het lectoraat bieden we een unieke kans om het vakmanschap van studenten en zorgverleners te versterken."

Jessica Vervoort-Schel - Per 1 januari 2025 Lector Challenging Behaviour bij Hogeschool Rotterdam en projectleider expertisemanagement bij CCE

Van elkaar leren

Over haar nieuwe rol en het lectoraat zegt Jessica: "Met het lectoraat Challenging Behaviour bieden we een unieke kans om het vakmanschap van studenten en zorgverleners te versterken in de ondersteuning van mensen die ernstig of langdurig ontregelen in vaak complexe zorgsituaties. Sectoroverstijgend kunnen we van elkaar leren en kennis en vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn in het onderwijs en de beroepspraktijk. Als lector hoop ik daar een waardevolle bijdrage aan te leveren." 

Opdracht als lector

In haar eerste jaar als lector zal Jessica een openbare les verzorgen waarin zij haar visie en plannen presenteert. Daarnaast ontwikkelt zij een onderzoeksopdracht die aansluit bij de uitdagingen van complexe zorgsituaties en de praktische behoeften van studenten en zorgverleners. In haar rol bij CCE werkt zij aan praktijkgericht onderzoek naar thema’s die aansluiten bij de werkzaamheden van het lectoraat. De aanstelling is voor een periode van zes jaar en wordt bekostigd door CCE. Het lectoraat biedt CCE de mogelijkheid om de verbinding met het onderwijs te versterken en meer expertise te ontwikkelen en te delen over complexe zorgvraagstukken. 

Veel ervaring in de zorg

Jessica Vervoort-Schel is orthopedagoog-generalist met ruime ervaring in het onderwijs en de jeugdhulp. Sinds 2010 werkt zij bij Koraal, waar zij zich richt op kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en hun gezinnen. Als programmaleider Inhoud & Onderzoek heeft zij bijgedragen aan de ontwikkeling van trauma-informed hulp en de landelijke transformatie naar trauma-informed jeugdzorg. Hierbij speelt waardegedreven werken een sleutelrol in het bevorderen van veerkrachtig functioneren van alle betrokkenen, inclusief zorgprofessionals. Jessica heeft daarnaast expertise ontwikkeld in de impact van zowel ingrijpende als positieve jeugdervaringen op de ontwikkeling en het gedrag van mensen, van jeugd tot volwassenheid.

Lectoraat Challenging Behaviour

Zowel thuis als in zorginstellingen nemen complexe zorgsituaties toe, vaak met handelingsverlegenheid bij zorgverleners tot gevolg. Omgekeerd kan handelingsverlegenheid bij zorgprofessionals ook leiden tot uitdagende en ingewikkelde situaties voor mensen met complexe zorgvragen. Desondanks zijn kennis en vaardigheden op het gebied van onbegrepen en probleemgedrag (ook wel challenging behaviour genoemd) geen kernelementen in de opleiding van zorgprofessionals en maken ze geen standaard deel uit van hun repertoire.  

Om theoretische en praktische kennis te verbinden en te delen, hebben CCE en Hogeschool Rotterdam (Kenniscentrum Talentontwikkeling en Kenniscentrum Zorginnovatie in samenwerking met het Instituut voor Gezondheidszorg en Instituut voor de Sociale Opleidingen) het lectoraat Challenging Behaviour opgericht. Met deze samenwerking bundelen beide organisaties hun krachten om (toekomstige) zorgverleners beter voor te bereiden op de complexe zorgvragen van vandaag en morgen.  

We kijken uit naar de samenwerking met Jessica en wensen haar veel succes toe in haar nieuwe rol!