CCE-coördinator Henriëtte Ettema en CCE-consulent Anne van der Veen beschrijven hoe een consultatie van CCE kan helpen om weer tot een werkbare situatie te komen. Dit doen zij aan de hand van het fictieve verhaal van mevrouw Jansen (88). Deze casusbeschrijving verscheen in de derde editie (2022) van Nurse Academy Ouderenzorg & Thuiszorg.
'Mevrouw blijft maar bellen'
Soms is een situatie zo complex, dat het zorgsysteem vastloopt en dat betrokken zorgprofessionals niet meer weten wat ze met de situatie aan moeten. Zo ook in het geval van mevrouw Jansen (88). Zij belt zo vaak met 112, de huisartsenpost en de thuiszorg, dat de zorg voor anderen in gevaar komt. Betrokken zorgprofessionals weten niet meer wat ze met de situatie aan moeten en het zorgsysteem loopt vast. Om weer in beweging te komen, wordt een consultatie bij CCE aangevraagd.
In deze fictieve casus ‘Mevrouw blijft maar bellen’ leggen Henriëtte Ettema en Anne van der Veen uit hoe een consultatie van CCE de zorgprofessionals weer perspectief biedt. Mevrouw Jansen voelt zich daarbij gehoord, incidenten zijn verminderd en de professionals weten elkaar goed te vinden om samen met de complexe problematiek om te gaan.
Het werkproces bij een CCE-consultatie uitgelicht
In het artikel nemen Ettema en Van der Veen de lezer mee langs de verschillende fasen van een CCE-consultatieproces, van totstandkoming tot oriëntatie en rapportage van bevindingen. Daarnaast bespreken ze hoe CCE ondersteuning kan bieden bij het implementeren van voorgestelde veranderingen.