In 2021 bundelden CCE en TOPGGz hun krachten om actief gebruik te maken van elkaars expertise en ggz-professionals bewust te maken van het belang van consultatie. Tijdens een pilot wisselden professionals van CCE en TOPGGz kennis uit over verschillende aandachtsgebieden. Over het aandachtsgebied persoonlijkheidsstoornissen deelden Anouk Lens van Rijn-Perquin, coördinator bij CCE, en Dineke Feenstra, manager en klinisch psycholoog bij de Viersprong, hun ervaringen. In dit gesprek kijken zij terug op wat dit hen heeft opgeleverd. Welke overeenkomsten en verschillen zien zij in hun consultatiepraktijk en wat is voor hen de meerwaarde van consultatie. En wat willen zij meegeven aan professionals die werkzaam zijn in de ggz?
Dineke werkt als manager bij de afdeling Research, Development & Education bij de Viersprong, een ggz-instelling gericht op mensen met ernstige problemen in persoonlijkheid, gedrag en gezin. De Viersprong heeft voor al haar behandelingen het TOPGGz-keurmerk ontvangen. “Onze uitwisseling begon met kennismaken, omdat we in verschillende werelden werken. Dus was het startpunt van ons gesprek: waar en hoe werk je en voor welke cliënten”, zo steekt Dineke van wal. Anouk vult aan: “En wat versta je onder de term ‘consultatie’; wat houdt dat in bij jullie en bij ons? We merkten dat er vooral overeenkomsten zijn, maar ook verschillen omdat onze organisaties anders zijn.”
Anouk is coördinator bij Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE), waar zij de regie voert over consultatietrajecten voor zorgprofessionals die vastlopen met complexe zorgvragen. “De belangrijkste overeenkomst in ons werk is dat we vaak laat in een zorgtraject betrokken worden bij de cliënt”, vertelt Dineke. Anouk vervolgt: “Een andere overeenkomst is dat we beiden helpen om ggz-professionals én hun cliënten in hun kracht te zetten in plaats van dat we de zorg van hen overnemen of dat we hen doorverwijzen naar anderen.”