Kan technologie helpen om mensen met een zeer complexe zorgvraag een betere kwaliteit van leven te geven? En zo ja, hoe? Dat onderzoeken de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg en Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) samen. In een pilot met zes CCE-consultaties voegen ze ‘technologie’ toe aan de interventies die CCE kan inzetten als een situatie rond een cliënt dreigt vast te lopen. CCE-coördinator Fleur Hendrickx en Simone Heilijgers van de Innovatie-impuls werken sinds kort samen in een consultatie.
Waarom werken CCE en de Innovatie-impuls samen?
Fleur: ‘Uitgangspunt van al onze consultaties is dat we breed kijken naar de context van de cliënt. Samen met de mensen die betrokken zijn bij de cliënt onderzoeken we hoe we aan zijn of haar kwaliteit van leven kunnen bijdragen. We kunnen heel veel expertise inzetten, maar technologie is daar (nog) geen standaard onderdeel van. In deze pilot onderzoeken we of technologie meerwaarde heeft en onze bestaande interventies kan aanvullen.’
De pilot omvat zes consultaties. Hoe hebben jullie de consultaties gekozen?
Fleur: ‘Elke consultatie-aanvraag had in aanmerking kunnen komen! Ik koos de aanvraag van een mevrouw van middelbare leeftijd met een ernstige verstandelijke beperking en ernstig zelfverwondend gedrag. Het team had al ontzettend veel geprobeerd om haar kwaliteit van leven te verbeteren. Maar geen van die interventies had een technologische insteek. Daarom leek het me goed om in de consultatie ook de mogelijkheden van technologie te onderzoeken. Het team reageerde gelukkig enthousiast. Ook de familie van de cliënt zag het zitten. We gaan er allemaal heel open in en met realistische verwachtingen. Iedereen weet dat we geen kant-en-klare technologische oplossing hebben. Die duidelijkheid is belangrijk. We delen met een elkaar een nieuwsgierigheid naar wat het traject kan opleveren.’