Soms is de situatie rond de zorg voor een persoon complex en lijken het team en de persoon niet verder te komen. Om een situatie die dreigt vast te lopen weer in beweging te krijgen kun je aan de slag met werkvormen gebaseerd op het model 'Bewegen bij probleemgedrag'.
‘Bewegen bij probleemgedrag’ biedt handelingsperspectieven bij vastlopende situaties. Het model helpt antwoorden te vinden op vragen als: 'wat maakt dat het gaat zoals het gaat in deze situatie?' en 'welke patronen zijn er in de samenwerking rond de cliënt?'. Het model van 'Bewegen bij probleemgedrag' gaat uit van zeven organisatiedynamieken:
- Attributie (van wie is het probleemgedrag?)
- Waarheid (wie heeft gelijk?)
- Schuld (aan wie ligt het?)
- Erkenning (wie ziet mij?)
- Invloed (wie bepaalt wat?)
- Vorming (zijn we een collectief?)
- Afhankelijkheid (wie organiseert de randvoorwaarden?)
Werkvormen gebruiken
Heb je te maken met een (vastlopende) situatie met probleemgedrag? Probeer dan inzicht te krijgen in de organisatiecontext en de organisatiedynamieken, en dit bespreekbaar te maken. Deze werkvormen helpen je op weg.
Met elke werkvorm krijgt het team inzicht in welke dynamieken een rol spelen bij het vastlopen van de situatie. Je kunt vervolgens samen aan de slag gaan om verder te bewegen in die dynamieken.
Elke werkvorm bevat een hand-out voor de deelnemers, en een begeleidende kaart met informatie voor de gespreksleider met een eventuele bijlage. Download de werkvormen hieronder.
Factsheet 'Bewegen bij probleemgedrag'
Download ook de factsheet 'Bewegen bij probleemgedrag' met een overzicht van de onderschatte situatiekenmerken, de richtinggevende zorgframes en de zeven organisatiedynamieken. Handig om in de praktijk bij de hand te hebben als je aan de slag gaat.
Op zoek naar meer kennis?
Meer kennis en ervaringen uit de praktijk vind je in onze kennisbank.