Prikkelverwerking in de klas

Justin blij(ft) op school

Justin is een onderzoekende jongen van 9 jaar die graag naar school gaat en het fijn vindt om met andere kinderen samen te zijn. Hij wil graag met hen meedoen, maar weet eigenlijk niet goed hoe dit moet. Hij is ongeremd in het contact en dat kan ontaarden in schreeuwen, schoppen en slaan. De leerkrachten doen wat ze kunnen, maar ze krijgen Justin moeilijk weer rustig.

Al op jonge leeftijd krijgt Justin de diagnose Autisme Spectrum Stoornis en ADHD. Dan is duidelijk waarom hij last heeft van teveel prikkels in de klas en waarom hij moeilijk bij de les te houden is. Er wordt extra begeleiding ingezet om hem hiermee te helpen. Dit helpt helaas niet altijd. Het gebeurt regelmatig dat hij onhandelbaar is en door zijn ouders opgehaald moet worden. Thuis wordt hij meestal weer rustig en de volgende dag gaat hij weer goedgemutst naar school.

Het steeds terugkerende negatieve gedrag van Justin belemmert hem in zijn leren en dat is jammer, want de leerkrachten, begeleiders en ouders denken dat hij dat wel kan. Er wordt ernstig getwijfeld of Justin wel op school kan blijven en niet beter begeleid kan worden in de zorg. Maar de ouders hechten juist aan een schoolomgeving voor hun zoon.

Annie de Groot, orthopedagoog en coördinator bij het CCE, buigt zich met CCE-consulenten over onder andere Justin’s zintuiglijke verwerking. Hierin lijken verrassend eenvoudige oplossingen verstopt te zitten. Maar kan Justin op school blijven of niet?

Bijlage