Overslaan en naar de inhoud gaan

LVB en probleemgedrag op school

Nieuwe strategieën voor Mara

Mara is 11 jaar, heeft een licht verstandelijke beperking en zit op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Ze is vrolijk, leergierig en wil graag bij de groep horen. Ze vindt het leuk om met activiteiten mee te doen en zoekt contact met klasgenootjes. Helaas verlopen die contacten moeizaam. Mara begrijpt het gedrag van de andere leerlingen niet goed.

Mara heeft in toenemende mate individuele begeleiding nodig. Als de school verhuist naar een nieuw gebouw en er ook nog eens wisselende invallers zijn, gaat ze agressief gedrag vertonen. Ze scheldt, knijpt, slaat en schopt de begeleiders of leerlingen en maakt vervelende opmerkingen naar minder weerbare klasgenoten. Hierdoor ontstaat er veel onrust in de klas.

Er wordt van alles geprobeerd om Mara te helpen. Ze krijgt extra begeleiding tijdens sociale situaties, maar ondanks alle inspanningen blijft de ondersteuningsbehoefte groot en komt Mara onvoldoende tot leren.

De ouders hebben vragen op het gebied van prikkelverwerking en haar opstandige gedrag en melden haar aan bij een GGZ-instelling. Daar vindt allereerst medisch onderzoek plaats om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.

Ingrid van der Heijden is orthopedagoog en GZ psycholoog en is bij Mara betrokken. Samen met het zorgteam probeert zij duidelijk te krijgen wat de oorzaken zijn van Mara’s moeilijke gedrag. Het wordt duidelijk dat verschillende factoren, waaronder een bijzondere medische factor, bijdragen aan de onrust bij Mara.

Nieuwe strategieën voor Mara - Leren van Casussen - Ingrid van der Heijden

Bijlagen