Kennis en ervaringen uit de praktijk
50 resultaten
-
Iedereen is kennishouder!
Marion Kersten onderzocht hoe kennisdeling en -toepassing binnen zorgorganisaties voor mensen met een verstandelijke beperking gestimuleerd kan worden om het verschil te maken in zorg en welzijn.
-
Samen doorbreken we de cirkel
Randy’s schooltijd kent veel uitdagingen. Hij raakt snel overprikkeld en hij heeft moeite met sociale interacties. Dit leidt tot isolement en veel spanning.
-
De voorspellende waarde van gezondheidsproblemen bij volwassenen met 22q11.2ds
Emma von Scheibler onderzocht hoe vroegtijdige begeleiding gezondheidsproblemen bij volwassenen met 22q11.2ds kan helpen voorkomen.
-
Signaleringsplan als hulpmiddel in complexe casuïstiek
Een artikel waarin een case wordt besproken, waarbij een signaleringsplan uitkomst biedt. Het artikel verscheen in Nurse Academy, editie 4.
-
Omgaan met zeer ernstig probleemgedrag van verpleeghuisbewoners met dementie
Welke factoren maken dat betrokkenen zeer ernstig probleemgedrag als moeilijk ervaren? Dat is onderzocht in de WAALBED-III studie, in samenwerking met CCE.
-
Naar een zinvolle daginvulling in de ggz
Betekenisvolle activiteiten dragen bij aan een positiever zelfbeeld, kansen voor inclusie en meer kwaliteit van bestaan. Lees het pleidooi voor meer inzet van een zinvolle daginvulling.
-
Van thuiszitten naar onvoorwaardelijk verder ontwikkelen
CCE-coördinator Karin Janssen en onderzoeker Sanne Pronk gaan in gesprek over het voorkomen van uitval van jongeren in het onderwijs.
-
Wat we (niet) weten over probleemgedrag bij NAH
Hoe vaak leidt niet-aangeboren hersenletsel tot probleemgedrag en op welke manier? Lees het tweegesprek.
-
In één ogenblik van dader naar slachtoffer, en andersom
Onderzoeker Nienke Verstegen en CCE-coördinator Barbara Stringer bespreken de impact van agressie in de forensische psychiatrie.
-
Een goed netwerk verbetert de zorg in de eerste lijn
Een gesprek over de betere samenwerking tussen zorgverleners in de eerste lijn door het DementieNet-programma.
-
Oplopende spanningen signaleren met technologie
Hoe kunnen cliënten en hun begeleiders spanningsopbouw beter leren herkennen? Zorgtechnologie helpt om grip te krijgen op gedrag.
-
Meisjes in residentiële jeugdzorg: wat hebben zij nodig?
In dit tweegesprek lees je over de complexe problematiek van meisjes in de residentiële jeugdzorg en vooral waar zij bij gebaat zijn.