Overslaan en naar de inhoud gaan
Kom in beweging bij probleemgedrag

Online wegwijzer 'Bewegen bij probleemgedrag'

Werk je als zorgprofessional of (team)manager met mensen in de gehandicaptenzorg? En ben je benieuwd welke factoren in jouw organisatie ervoor kunnen zorgen dat situaties rond probleemgedrag vastlopen? Via deze online wegwijzer maak je kennis met zeven organisatiedynamieken en bijbehorende bewegingsmechanismen die je kunt gebruiken om een situatie weer in beweging te krijgen.

 

Herhalende patronen

In het model ‘Bewegen bij probleemgedrag’ zijn de kansen en bedreigingen in beeld gebracht in de vorm van herhalende patronen (‘dynamieken’) die zich voordoen in de samenwerking rond de cliënt. Naast de zeven organisatiedynamieken die een rol kunnen spelen in vastlopende situaties, zijn ook onderschatte situatiekenmerken en richtinggevende zorgframes van belang. Bij de organisatiedynamieken horen allerlei bewegingsmechanismen waarmee je de vastlopende situaties rond cliënten met probleemgedrag kunt vlot trekken. Ook zijn er verschillende werkvormen die je kunt toepassen om te achterhalen welke dynamieken jouw situatie van toepassing zijn.

 

Inleiding 'Bewegen bij probeemgedrag'

Onderstaande korte animatie is een goede kennismaking met het model ‘Bewegen bij probleemgedrag’ en de kernconcepten daarvan.

 

Je weg vinden in deze Online wegwijzer

Via het zij-menu rechtsboven aan deze pagina, kun je uitgebreider kennismaken met de theorie en de praktijk van dit model. Ga in gesprek binnen je team over ‘Bewegen bij probleemgedrag’ en bekijk welke dynamieken en bewegingsmechanismen voor jou toepasbaar zijn. Op alle volgende pagina's vind je in het zij-menu steeds het 'Startpunt wegwijzer' terug waarop je je nu bevindt. Zo kun je door alle pagina's van de wegwijzer navigeren.

Animatie 'Bewegen bij probleemgedrag'